La 1 aprilie începe implementarea sistemului e-call
Sistemul e-call, prin care automobilele implicate în accidente grave contactează automat serviciile de urgență, devine de la 1 aprilie operațional pe întreg teritoriul Uniunii Europene.
Cătălin Gomboș, 30.03.2018, 11:07
Sistemul e-call este activat în clipa în care senzorii autovehiculului detectează un impact puternic. Sistemul stabilește o legătură către cel mai apropiat centru 112 și transmite un set de date între care locul și ora la care s-a produs accidental, sensul de mers al automobilului și, în unele cazuri, numărul de pasageri din vehicul. Sistemul poate fi activat și prin apăsarea unui buton de către un martor la accident, și a fost gândit pentru situații în care șoferul sau pasagerii nu au capacitatea de a apela singuri serviciile de urgență. Comisia Europeană dă asigurări că e-call nu poate fi utilizat pentru a urmări automobilele prin GPS sau pentru a le înregistra deplasările, întrucât GPS-ul transmite semnal doar în caz de impact. Sistemul a fost gândit și pentru a reduce timpul de răspuns al serviciilor de urgență, având în vedere că o intervenție a acestora în prima oră după accident sporește în mod semnificativ șansele de supraviețuire.
Raportorul Parlamentului European pentru sistemul E-call, Olga Sehnalova: Sistemul e-call va contribui la îmbunătățirea siguranței participanților la trafic prin reducerea semnificativă a timpului în care serviciile de urgență ajung în locul unde s-a produs un accident major. Cu e-call, timpul de răspuns al serviciilor de urgență se reduce la jumătate în zonele rurale și cu 40% în zonele urbane, ceea ce duce la o scădere a pierderilor de vieți omenești estimată la 1500 de persoane pe an. Legislația impune ca sistemul să se bazeze pe sistemul public de urgență și să apeleze numărul european de urgență 112 și să fie transfrontalier. Din păcate, numărul de persoane care mor pe șoselele europene este, încă, inacceptabil de mare. Parlamentul european a identificat, în repetate rânduri, drept o prioritate reducerea numărului de morți și răniri grave pe șoselele europene. Atât statele membre cât și producătorii au avut suficient timp la dispoziție pentru a pregăti infrastructura și tehnologiile necesare pentru ca sistemul E-call să devină imediat funcțional și să își furnizeze beneficiile: sporirea siguranței cetățenilor care călătoresc oriunde în Europa.
Legislația europeană prevede că toate automobilele noi, precum și autovehiculele utilitare ușoare care sunt înmatriculate după 31 martie, trebuie să fie dotate, din fabricație, cu tehnologie E-call. De sistem vor putea beneficia și proprietarii automobilelor produse înainte de acea dată, însă aceștia vor mai avea de așteptat o perioadă. O companie maghiară dezvoltă, cu fonduri europene și în cooperare cu Universitatea Tehnologică din Budapesta, un echipament care să poată fi instalat și pe automobilele vechi. Se estimează că un prototip al acestui echipament va fi gata până la 30 septembrie iar odată ce va intra în producție se mizează pe o cerere de 10 000 de bucăți pe an.