Jurnal românesc – 02.12.2016
Experţii electorali şi operatorii de calculator din
birourile electorale ale secţiilor de votare ce vor fi organizate în
străinătate pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie au fost instruiţi în
cadrul unor sesiuni tehnice organizate de Ministerul de Externe, Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale şi Autoritatea Electorală Permanentă. Ei vor gestiona
sistemul de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal în
cadrul birourilor electorale din secţiile de votare. Ultima sesiune de
instruire organizată de Ministerul de Externe va avea loc, la Chişinău, pe 5
decembrie. La dispoziţia românilor din afara ţării este şi un call center în
cadrul Centrului de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate.
Acesta oferă informaţii despre condiţiile de exercitare a dreptului de vot în
străinătate, modalităţile de exercitare a votului fie prin corespondenţă, fie
la secţiile de votare, detalii despre actele de identitate necesare pentru exercitarea
votului sau locaţiile secţiilor de votare. Centrul de Contact şi Suport poate
fi apelat non-stop la numerele de telefon aparţinând misiunii diplomatice sau
oficiului consular al României din zona de rezidenţă a fiecărui cetăţean român.
Leyla Cheamil, 02.12.2016, 11:47
Experţii electorali şi operatorii de calculator din
birourile electorale ale secţiilor de votare ce vor fi organizate în
străinătate pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie au fost instruiţi în
cadrul unor sesiuni tehnice organizate de Ministerul de Externe, Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale şi Autoritatea Electorală Permanentă. Ei vor gestiona
sistemul de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal în
cadrul birourilor electorale din secţiile de votare. Ultima sesiune de
instruire organizată de Ministerul de Externe va avea loc, la Chişinău, pe 5
decembrie. La dispoziţia românilor din afara ţării este şi un call center în
cadrul Centrului de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate.
Acesta oferă informaţii despre condiţiile de exercitare a dreptului de vot în
străinătate, modalităţile de exercitare a votului fie prin corespondenţă, fie
la secţiile de votare, detalii despre actele de identitate necesare pentru exercitarea
votului sau locaţiile secţiilor de votare. Centrul de Contact şi Suport poate
fi apelat non-stop la numerele de telefon aparţinând misiunii diplomatice sau
oficiului consular al României din zona de rezidenţă a fiecărui cetăţean român.
Departamentul Politici pentru Relaţia
cu Românii de Pretutindeni din cadrul MAE a realizat şi publicat un Ghid
de Reîntoarcere destinat românilor din afara ţării. Documentul a fost
elaborat în urma întrebărilor venite de la românii din străinătate care intenţionează
să revină în ţară şi conţine informaţii de bază şi contacte utile care pot face
mai uşoară reintegrarea în România. Conform estimărilor MAE, între 3,5-4
milioane de români s-au stabilit în străinătate. Potrivit Departamentului
pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, o mare parte dintre românii din
diaspora ar dori să revină într-o bună zi acasă, însă doar între 3-5% dintre
cei plecaţi au intenţia fermă de a se întoarce. Departamentul atrage atenţia că
populaţia României a scăzut sub pragul de 20 de milioane de locuitori, în
principal din cauza emigraţiei. Mai mult, prin plecarea tinerilor, scăderea
numerică este însoţită şi de îmbătrânirea accelerată a populaţiei. Conform
studiilor sociologice, media de vârstă în comunităţile româneşti din Europa este
de 33-35 de ani.
Pe de 3 şi 4 decembrie, sunt organizate două
zile de cursuri susţinute de lectori de la Universitatea Dunărea de Jos din
Galaţi pentru 40 de profesori care predau în limba română în Sudul Basarabiei. Programul cuprinde, între altele, conferinţe şi
dezbateri privind situaţia învăţământului în limba română din Ucraina,
didactica predării, instrumente de pedagogie. Cea de a doua zi se va încheia cu
un concert susţinut de ansamblul Dor Basarabean din Utkonosovka.
Şomerii care decid să îşi schimbe domiciliul la
o distanţă mai mare de 50 kilometri, pentru a deveni angajaţi, vor beneficia de
o primă de instalare de 12.500 de lei, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă
adoptate de Guvern la sfârşitul lunii septembrie şi care intră în vigoare pe 3
decembrie. Între măsurile concrete incluse în noul pachet se găsesc măsuri
active destinate ocupării ce încurajează mobilitatea lucrătorilor prin
acordarea unor prime – de activare, de încadrare sau de instalare – sau decontarea
navetei. Finanţarea acestor măsuri active se va face, pentru prima dată, din
fonduri externe nerambursabile şi din fondurile publice naţionale aprobate în
bugetul asigurărilor.