Jurnal românesc – 14.08.2014
Numărul lucrătorilor români şi bulgari din Marea Britanie a atins un nou nivel record, după ce la începutul anului au fost ridicate toate restricţiile pe piaţa muncii pentru cetăţenii din România şi Bulgaria, relatează The Telegraph. Datele publicate de Biroul naţional de statistică din Marea Britanie arată că erau 153.000 de români şi bulgari care lucrau în această ţară în al doilea trimestru al anului, cu 9% mai mult faţă de perioada similară a anului trecut. Organizaţia MigrationWatch, care susţine impunerea unor controale mai severe asupra imigranţilor din Marea Britanie, a estimat că 50.000 de români şi bulgari vor sosi anual pe teritoriul britanic în următorii cinci ani. Un raport publicat de Universitatea Oxford menţiona că şase din zece imigranţi români şi bulgari ce trăiau anul trecut în Marea Britanie au susţinut că sunt liber-profesionişti, ceea ce le permitea să aibă acces la sistemul de ajutoare sociale britanic.
Mihai Pelin, 14.08.2014, 13:07
Numărul lucrătorilor români şi bulgari din Marea Britanie a atins un nou nivel record, după ce la începutul anului au fost ridicate toate restricţiile pe piaţa muncii pentru cetăţenii din România şi Bulgaria, relatează The Telegraph. Datele publicate de Biroul naţional de statistică din Marea Britanie arată că erau 153.000 de români şi bulgari care lucrau în această ţară în al doilea trimestru al anului, cu 9% mai mult faţă de perioada similară a anului trecut. Organizaţia MigrationWatch, care susţine impunerea unor controale mai severe asupra imigranţilor din Marea Britanie, a estimat că 50.000 de români şi bulgari vor sosi anual pe teritoriul britanic în următorii cinci ani. Un raport publicat de Universitatea Oxford menţiona că şase din zece imigranţi români şi bulgari ce trăiau anul trecut în Marea Britanie au susţinut că sunt liber-profesionişti, ceea ce le permitea să aibă acces la sistemul de ajutoare sociale britanic.
România s-a aflat în 2013 pe ultimele locuri în Europa în ceea ce priveşte călătoriile efectuate cu trenul, cu o medie de 185 km pe cap de locuitor. Potrivit datelor furnizare de Uniunea Internaţională a Căilor Ferate, Elveţia a rămas campioană anul trecut la acest capitol, în Europa şi la nivel mondial, cu o medie anuală de 2.307 km de locuitor. În lume, Japonia ocupă locul al doilea cu o medie pe cap de locuitor de 1.912 kilometri pe an, urmată de Franţa cu 1.301 kilometri. În ceea ce priveşte numărul deplasărilor cu trenul pe an, elveţienii sunt tot pe primul loc în Europa cu 53 de călătorii, fiind urmaţi de cei din Luxembourg cu 40 de călătorii şi din Danemarca cu 35 de călătorii. Suedia, Estonia, România şi Lituania se află la coada clasamentului, cu o medie de 2-3 călătorii cu trenul pe cap de locuitor.
Un român trebuie să muncească, în medie, aproape 50 de ore pentru a plăti rata lunară pentru un credit de consum de echivalentul a 5.000 de euro, dublu faţă de un ceh sau un polonez, potrivit unui studiu recent. Un credit ipotecar de 50.000 de euro necesită 120 de ore de muncă, faţă de 50 de ore în cazul unui ceh. Conform datelor, un român plăteşte o rată lunară de echivalentul a 109 euro pe lună pentru un credit de consum de 5.000 de euro pe cinci ani, faţă de 122 de euro cât plăteşte un ungur pentru un credit în forinţi. Un credit de aceeaşi valoare are un cost de 115 euro în coroane cehe şi de 112 euro în zloţi. Guvernatorul BNR Mugur Isărescu a declarat recent că a fost surprins să afle că dobânzile la creditele de consum în lei sunt cele mai ieftine din regiune. Referitor la creditele corporate şi cele pentru achiziţia de locuinţe, el afirmă că deşi ratele sunt mai mari în prezent, tendinţa este de scădere.
România se situa, la sfârşitul anului 2013, pe locul patru în topul ţărilor emergente din Europa în privinţa producţiei de vehicule, cu aproape 411 mii de unităţi, reiese dintr-o statistică recentă prezentată la Budapesta. La nivelul anului trecut, Cehia deţinea supremaţia la acest capitol cu 1.1milioane de unităţi produse, urmată de Slovacia (975.000 unităţi) şi Polonia (583.258). În ceea ce priveşte numărul de angajaţi din industrie, România ocupa locul al treilea, cu 117 mii de persoane, după Polonia (149.000 de angajaţi), şi Cehia(140.000). În România erau înregistrate, anul trecut, peste 900 de companii care activau în industria auto, inclusiv Ford şi Dacia. În ţările din Europa Centrală şi de Est s-au produs, anul trecut, peste 3,5 milioane de vehicule, sectorul implicând 575 mii de angajaţi şi o contribuţie cu aproape 10% la Produsul Intern Brut.