Responsabilitatea socială este un concept din ce în ce mai prezent în activităţile companiilor din România.
Responsabilitatea socială este un concept din ce în ce mai prezent în activităţile companiilor din România. Acest lucru presupune o implicare tot mai mare a acestora în viaţa comunitătii în care-şi desfăşoară activitatea, pentru a contribui la dezvoltarea acelei societăţi. Responsabilitatea socială a devenit chiar o parte vitală a strategiei de dezvoltare sănătoasă a acestor companii, pe termen lung, mai ales dacă se ia în calcul obligativitatea ca acestea să raporteze anual şi activităţile non-financiare prin care să dovedească că s-au implicat în activităţi sociale şi de mediu.
În România, există deja, de 6 ani, un instrument care măsoară impactul companiilor asupra comunităţii şi asupra mediului. Prin proiectul "Green Business Index" se monitorizează iniţiativele verzi din sectorul de afaceri românesc şi se realizează un top anual al celor mai verzi companii din România. Utilizând o platformă online de evaluare a performanţelor de mediu, cu aproximativ 200 de indicatori de performanţă, companiile îşi evaluează an de an eficienţa în managementul şi protejarea mediului înconjurător, îşi măsoară amprenta de carbon şi beneficiază de suport tehnic şi recomandări ale experţilor de mediu în vederea îmbunătăţirii performanţelor şi a creşterii competitivităţii, totul raportat la standarde internaţionale.
În acest an, peste 400 de companii, în creştere cu 16% faţă de anul trecut, s-au înscris în competiţia 'Green Business Index', organizată de Asociaţia Green Revolution, în parteneriat cu Asociaţia Regală Norvegiană pentru Dezvoltare şi cu finanţare din partea Fondurilor Norvegiene. Asta înseamnă, în opinia Ralucăi Fişer, preşedinta Asociaţiei Green Revolution, că firmele din România sunt preocupate de devoltarea sustenabilă şi de protejarea mediului. Raluca Fişer: "Anul acesta am venit cu noutăţi pentru cei care au înţeles că dezvoltarea durabilă face parte integrantă dintr-un business plan. Companiile înţeleg deja că nu-i numai frumos să salvezi planeta şi să ai grijă de resursele care sunt economice şi profitabile pentru business-urile lor, dar ele înţeleg că la Bruxelles se vorbeşte deja de un pachet de economie circulară. Aşadar noi am reuşit să aducem încă un nou instrument şi anume, pe lângă faptul că trebuie să-şi facă evaluarea de mediu obişnuită de 6 ani, companiile trebuie să-şi măsoare şi circularitatea afacerii pe care o deţin. Mai mult decât atât, ne bucurăm că suntem singurii care am reuşit, în acest an, să updatăm calculatorul de emisii de gaze cu efect de seră cu factorii de emisie pe 2015, la nivel de România, astfel încât acurateţea datelor cu care companiile merg în analiza pentru a-şi îmbunătăţi performanţa de mediu este din ce în ce mai bună".
În urma rezultatelor competiţiei din acest an a Green Buniness Index, s-a remarcat faptul că 60% dintre companiile din industrie folosesc instrumente de design ecologic, 47,5% şi-au redus consumurile de apă şi aproape 60% dintre companii au implementat măsuri de eficienţă energetică.
La ediţia din acest an a GBI, Hotelul Merriott din Bucureşti a fost desemnat cea mai responsabilă companie faţă de mediu. Locul 2 a fost ocupat de DHL Express România, companie care a primit şi un premiu special pentru Circularitate în afaceri. Alina Oprea, manager în cadrul DHL România: "DHL Expres România este certificat atât ISO9001, pe partea de calitate, cât şi ISO 14001 pe partea de mediu. In plus, DHL Expres România şi Grupul Deutsche Post au obiective clare privind protejarea mediului, iar obiectivul principal este reducerea consumului de CO2 cu 30%, până în anul 2020. Faţă de anul trecut, ne-am îmbunătăţit performanţa cu peste 20% şi continuăm cu diverse programe care dovedesc că suntem prietenii mediului. Există cerinţa şi din partea clienţilor noştri care ţin foarte mult la aceste certificări şi la aceste programe".
Marinela Nedelcu, specialist în calitatea şi protejarea mediului de la DHL România, vine cu completări: "Acest obiectiv setat de regiune de a ne scădea amprenta de carbon şi de a fi mai eficienţi cu 30%, până în 2020, faţă de 2007, este deja aproape îndeplinit... Avem un raport de responsabilitate socială pe care l-am publicat la nivel de grup pentru anul 2015, şi 25% deja din acest obiectiv de 30% este deja îndeplinit pentru anul trecut. Avem un program care este sustinut de întreg grupul DHL care se numeşte"GoGreen", dar el este susţinut de alte două programe care înseamnă responsabilitate socială: "Go teach" şi "Go help". Dar pentru GBI ne-am afirmat şi am dovedit că ne preocupă protecţia mediului. Competiţia este un fel de audit a unor activităţi care nu se întâmplă de dragul unui concurs. La noi, activitatea de a proteja mediul este tradiţie şi nu o facem pentru că s-a inventat un concurs, dar ne bucurăm să avem oportunitatea să anunţăm sau să împărtăşim şi celorlalţi din ceea ce am învăţat de la grupul Deutsche Post şi ce putem aplica în România. Ni se apreciază rezultatele, cu ocazia unui concurs. Noi, în principal, respectăm legislaţia de mediu şi standardul ISO 14001".
"Takata România", care are ca obiect de activitate producerea de componente pentru producătorii din industria auto, a reuşit să se impună în majoritatea categoriilor de premiere ale Green Business Index 2016 şi anume "impact asupra mediului", " managementul deşeurilor" şi " clădiri şi spaţii verzi". Andrea Szekely, ofiţer de mediu la "Takata România": " Avem instalaţii de reducere a emisiilor, iar în ceea ce priveste reponsabilitatea faţă de mediu s-au implementat câteva proiecte de reducere a consumurilor de energie. Aici mă refer la sisteme de iluminat moderne, s-au schimbat foarte multe becuri tradiţionale, s-au înlocuit cu LED-uri. Incercăm să utilizăm lumina naturală şi deja folosim luminatoare aproape peste tot unde putem. Pe lângă acestea, compania noastra asigură transportul anagajaţilor, deci este mai bine când vin 40 de oameni cu autocarul decât dacă ar veni fiecare cu maşina proprie. Am început şi o campanie de încurajare pentru a veni la serviciu cu bicicleta şi încercăm în fiecare an să ridicăm gradul de conştientizare în rândul angajaţilor. Anul trecut am luat locul trei la "clădiri şi spaţii verzi" unde au fost apreciate eforturile noastre de reducere a impactului asupra mediului, în ceea ce priveşte activitatea din clădiri, respectiv activităţile auxiliare. Ne preocupă şi zonele verzi care sunt într-un procent destul de mare. Suntem într-o zonă industrială, deci terenul ne permite să avem amenajate spaţii verzi. Am plantat copaci, am pus iarbă, deci încercăm să aducem oxigen nu numai să-l consumăm".
Green Business Index este, începând cu 2010, cea mai consacrată competiţie, între companiile din România, în domeniul performanţelor în managementul şi protecţia mediului înconjurator.
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved