De la eșecul Comunității Europene de Apărare, ca urmare a respingerii sale de către Parlamentul francez în 1954, problema unui braț armat al comunității europene a rămas un subiect închis până la semnarea Tratatului de la Maastricht din 1992
De la eșecul Comunității Europene de Apărare, ca urmare a respingerii sale de către Parlamentul francez în 1954, problema unui braț armat al comunității europene a rămas un subiect închis până la semnarea Tratatului de la Maastricht din 1992. Acesta a semnalat intenția statelor membre de a merge dincolo de o Europă cu atribute exclusiv ale unei puteri civile, după încheierea Războiului Rece, prin apariția Politicii Externe și de Securitate Comună (PESC) sub forma unuia dintre cei trei piloni. Mai târziu, în cadrul PESC s-a dezvoltat Politica de Securitate și Apărare Comună (PSAC), introdusă ca atare prin Tratatul de la Lisabona, ce le permite, printre altele, statelor membre, dornice și capabile, să își consolideze integrarea în domeniul apărării prin intermediul Cooperării Structurate Permanente (PeSCo).
Prin Cooperarea Structurată Permanentă, 25 de state membre au decis să își sincronizeze eforturile în domeniul apărării cu scopul de a-și spori eficiența în fața unor provocări de securitate comune și de a progresa spre o mai mare integrare și consolidare a cooperării în acest domeniu sub egida Uniunii Europene. Lansată la finalul lui 2017, PeSCo reprezintă un cadru legal "ambițios, constrângător și incluziv" menit să aprofundeze cooperarea între statele membre în domeniul dezvoltării și operaționalizării capabilităților militare. Jucând rolul unei forțe motrice pentru integrarea în domeniul apărării, aceasta include două componente de bază: angajamente comune cu grad ridicat de obligativitate și proiecte specifice. Angajamentele comune reprezintă promisiuni ferme ale statelor membre în domeniul cooperării de apărare, materializate în proiectele propuse de membrii PeSCo. Statele participante au obligația de a-și asuma toate angajamentele comune și de a participa la cel puțin un proiect specific.
Pentru detalii, vă invităm să accesați articolul integral în Newsletterul IER, nr. 92, iulie 2018, disponibil aici:
http://www.ier.ro/sites/default/files/pdf/newsletter_iulie_2018_ro.pdf (Autor Bogdan Mureșan, Biroul Studii și Analize IER)
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved