În perioada Festivalului "George Enescu", Editura Casa Radio le-a pregătit melomanilor noi albume muzicale în format compact-disc ce aduc în prim plan compozitori şi interpreţi români, înregistrări mai vechi şi mai noi din Fonoteca Radio România.
În perioada Festivalului "George Enescu", Editura Casa Radio le-a pregătit melomanilor noi albume muzicale în format compact-disc ce aduc în prim plan compozitori şi interpreţi români, înregistrări mai vechi şi mai noi din Fonoteca Radio România. Unul dintre este "George Enescu - Compozitor": un dublu-cd ce grupează patru creaţii simfonice enesciene: Simfonia a III-a, Poemul "Isis" şi Simfoniile a IV-a şi a V-a. Înregistrările acestui album - realizate în perioada 1994-1998 - beneficiază de versiuni interpretative de excepţie: dirijorii Horia Andreescu, Camil Marinescu şi Corneliu Dumbrăveanu, tenorul Florin Diaconescu, Orchestra Naţională Radio şi Corul Academic Radio. O lansare eveniment, marca editura Casa Radio, a fost "Breviar enescian" (Carte+4 CD), de Pascal Bentoiu, O exegeză asupra operei enesciene realizată într-un limbaj atractiv de cel mai prestigios comentator al creaţiei lui George Enescu. Evocările şi comentariile compozitorului şi muzicologului Pascal Bentoiu sunt datate 2005, cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la dispariţia marelui muzician. Tiberiu Comandaşu, redactor muzical, editura Casa Radio "Sunt emisiuni difuzate la Radio România Muzical, cu scopul de a oferi o imagine a evoluţiei compozitorului George Enescu, trecând printr-o încercare de a reda integrala operei enesciene. Comentariile sunt cu atât mai interesante pentru că, deşi exprimă nişte lucruri foarte bine argumentate din punct de vedere muzical, sunt spuse într-un limbaj accesibil, astfel încât le poate înţelege orice meloman care nu are o pregătire de specialitate. Şi această ofertă nu îi este deschisă doar publicului român, ci şi celui vorbitor de limbă engleză, un motiv în plus pentru ca lucrarea să merite a fi promovată şi în proiectele mai ample dedicate culturii române. Cei care vor cumpăra volumul vor putea aprecia în descrierea şi vocea lui Pascal Bentoiu şi mai mult impresia trăirilor personale, pentru că Pascal Bentoiu a asistat la câteva spectacole dirijate chiar de Enescu la Ateneu.Iar în volum sunt evocate şi acele momente, în calitate de martor ocular direct."
Exeget al creaţiei enesciene, Pascal Bentoiu este totodată cel care a orchestrat partiturile Simfoniilor a IV-a şi a V-a de George Enescu, care au rămas neterminate. Acestea au fost prezentate publicului în cadrul Festivalului ''George Enescu'', ediţia 1998, în interpretarea aceleiaşi orchestre şi avându-i ca dirijori pe Corneliu Dumbrăveanu (Simfonia a IV-a) şi Horia Andreescu (Simfonia a V-a). La aceasta din urmă, partea corală a fost susţinută de Corul de Femei Radio, dirijat de Aurel Grigoraş şi avându-l ca solist pe tenorul Florin Diaconescu. De asemenea, a reconstituit după schiţe poemul vocal-simfonic ''Isis'', de George Enescu.Tiberiu Comandaşu, redactor muzical, editura Casa Radio, revine la Breviarul enescian, vorbind despre câteva dintre calităţile volumului. "Introducerea este prietenoasă, cu texte concise, dar care reuşesc să scoată în evidentă câteva principii fundamentale muzicale astfel încât iubitorii muzicii lui Enescu să aibă acces şi la teoria ei, la principiile sale de bază. Există în acest volum şi elemente de atmosferă, de context. Un exemplu ar fi în preajma reprezentaţiilor cu opera Oedip în ediţia festivalului George Enescu din 1958. La începutul lui octombrie 1958, după câteva spectacole glorioase în cadrul primului festival Enescu a avut loc premiera oficială a operei Oedip, în prezenţa Comitetului Central al PCR , în frunte cu sinistrul Gheorghe Gheorghiu Dej. Mi-amintesc, spune Pascal Bentoiu, că noi, bieţii muzicieni, compozitori, critici şi alte orătănii, am fost cu acel prilej exilaţi la ultimul balcon al Sălii Operei, celelalte niveluri fiind ocupate de oamenii de partid şi de cei ai securităţii. Şi de unde atmosfera fusese sărbătorească la precedentele reprezentaţii, când asistaseră invitaţi ai festivalului ca Yehudi Menuhin, David Oistrach, Nadia Boulanger, acum ea devenise glacială. Tovarăşii nu prea înţelegeau despre ce este vorba iar aplauzele noastre, ale celor de la balconul doi, nu aveau nici un fel de consistenţă. Pe scurt, nu le-a plăcut, i-a deranjat, i-a supărat. I-au supărat mai ales aluziile la zeităţi din actul IV, că în precedentele acte fusese vorba numai de zeităţi nu i-a impresionat. I-a supărat însă ideea împăcării finale, a ştergerii vinei, a iertării, a înmulţirii binelui în omenire. Şi astfel spectacolul a fost interzis. Nişte criminali fără scrupule interziceau capodopera muzicii româneşti. Şi interzisă a rămas lucrarea încă vreo doi trei ani, până s-au operat unele modificări la libret, care, pe urma insistenţelor curajoase ale lui Mihai Brediceanu, au făcut posibilă reluarea spectacolului. Dar ciuntit, banalizat şi trivializat de nişte transformări ridicole în libret. Iată o mostră de descriere a atmosferei cu ocazia primelor spectacole cu Oedip de George Enescu în România."
Linkuri utile
Copyright © . All rights reserved